Nyttig å vite om ekstralys på bil

Ford Transit med varsellys og ekstralys


For ikke mange år tilbake snakket vi om ekstralys i form av halogenlamper som vi i dag kan flire av. Utviklingen har gått fra runde halogen fjernlys så veien om xenon som var et knallbra ekstralys for ikke mange år siden. Nå snakker vi omrent utelukkende om LED lamper i klassisk rundt design eller rette og kurvede LED-barer. Dette har skjedd på bare få år. LED teknologien utvikles stadig og gjør det nå mulig med mange flere Lux i et lysbildet som er skreddersydd til norske forhold. Nå ser vi også en utvikling der det dukker opp nye funksjoner og et utvidet bruksområdet.  

 

Et ekstralysoppsett tilpasset din bil og din kjøring

Ford Transit med LEDbar ekstralys

 

Når vi snakker om ekstralys og oppgradering av fjernlys på bil og lastebil tenker vi som jobber med lys til daglig nesten utelukkende på LED lamper. Vi som har vært i bransjen i en årekke og fulgt LED teknologien fra starten kan tenke tilbake på noen utfordringer med radiostøy og ymse kvalitet av LED moduler som ikke alltid var pakket inn i et vanntett lampehus. Nå opplever vi en hverdag der radiostøy ikke eksisterer og en kvalitet på LEDene som vi for ti år siden kunne håpet på. De nyeste LED lampene leveres nå med hellimte glass og er i utgangspunktet helt tette. For å ungå kondens med væromslag er det pusteventil som sørger for å få kompensert for kald og varm lufte, slik at kondens forsvinner raskt med utlignet temperatur.

 

Lysbilde og lystemperatur bør vurderes før du kjøper ekstra fjernlys

De fleste av oss som kjører bil vil ha fjernlys som skal lyse langt. Det er viktig å merke seg at "langt" er et relativt begrep og vil kreve mye effekt av lampen dersom du i tillegg forventer at det skal lyset bredt. Lumary sine fjernlys har et lysbilde hvor "lyskjernen" rekker langt, og for å begrense effektforbruket i tillegg til å få godt med lys ut til sidene, er reflektoren konstruert slik at i tillegg til denne "lyskjernen" sendes det lys ut i et liggende kjegleformet til hver side. Dette gir et lyseffektivt lysbilde som krever mindre effekt av lampen og dermed gir en mindre og mer monteringsvennlig lyskilde som igjen passer bedre til moderne biler. 

Når det gjelder lystemperaturen får vi mer varierende tilbakemeldinger fra kundene. Noen ønsker et lyssterkt lysbilde med over 6000 kelvin. Andre synes dette blir litt intenst og anstrengt og foretrekker en mer behagelig lysfarge ned mot 5000 kelvin. Du må vite at lysmengen vil oppleves sterkest på 6000-6500 kelvin og oppleves redusert med en lavere lystemperatur. Her er det forskjellige meninger og hver enkelt må vurdere hva som er viktig for en selv.  

 

LED-bar er fremtiden innen ekstralys som fjernlys

For få år siden kalte vi et rundt fjernlys for "ekstralys". Nå har vi begynt å kalle det et "klassisk ekstralys". Vi er sikre på at det runde ekstralyset vil bestå i fremtiden i en viss grad på personbil og i en stor grad til lastebil. Vi som er i bransje vet at LED-baren har kommet for å bli og vil ta det meste av markedet på ekstralys i personbil og varebilsegmentet i fremtiden.  Her kan du se et utvalg moderne LED-barer.

LED-bar kan skreddersys til omtrent alle personbiler. Du kan velge mellom flere festealternativer:

  • Skiltbrakett som har eksistert i mange år.
  • Enkle sidebraketter som festes under den originale skiltplaten og inn i endene på LED-baren. Den kan integreres i fronten på nyere biler. Dette gjør ekstralyset mer annonymt og integrert i fronten på nyere biler.
  • Grillbrakett som festes med klammer helt inn i bilens ramme. Denne løsningen er aktuell for innfelling i bilens grill eller for store og tunge LED-barer.
  • De fleste LED-barer leveres nå med braketter som kan endevendes og skyves langs hele LED-barens lengde.
  • Takmontering er et godt alternativ for lysentusiastene, og ikke minst på pickup og varebiler.

 

Nye integrerte funksjoner som utvider bruksområdet

Vi har i flere år tilbudt våre kunder LED-barer og klassiske ekstralys med posisjonslys. Først kom det hvite posisjonslyset, og så kom det oransje posisjonslyset. Nå har vi også fått blinkende posisjonslys og varsellys i ett og samme lys. Velger du et ekstralys med dual posisjonslys med eller uten blinkende lys, må du vite at dette stort sett ikke er tillatt på offentlig vei. Vi pleier alltid å opplyse om dette i produktbeskrivelsen på hvert enkelt produkt.

 

Varsellys som tilleggsfunksjon i ekstralys

Et stadig økende antall LEDbarer kommer nå med integrerte varsellys som er godkjent til bruk som varsellys. Vi er i en bransje der våre kunder ser etter økonomiske og besparende løsninger. Takket være innovative løsninger blir dette mulig. Våre kunder som jobber på og langs vei har tydelig gitt positive tilbakemeldinger på besparelse på innkjøp, men også på montering av utstyret. Det kan være lurt å merke seg at selv om et varsellys er godkjent, er det ikke dermed sagt at det er tillatt å bruke. Bruk og riktig bruk av varsllys har vi skrevet om her.

 

Adaptive fjernlys har kommet for å bli på nye biler

Adaptive fjernlys på bil er siste generasjon av hovedlykter som har dynamisk skyggelegging av lysbildet for å unngå blending av møtende trafikk. Dette er en helt genial løsning. Pr. i dag er det ikke lov med mer enn to nærlys på et kjøretøy. Dette begrenser og gir ikke rom for denne funksjonen i ekstralyset pr i dag. Funksjonen er allerede på markedet i ekstralyssegmentet, men er fortsatt på et tidlig stadiet med litt ymse erfaringer. Så lenge det heller ikke er lovlig med ekstralys på nærlys er ikke dette noe vi tilbyr våre kunder. 

 

Moderne og avanserte biler bruker avansert styrestrøm som kan hentes ut 

Mange vil undre seg over hvordan et ekstralys skal kunne bli styrt når bilen styrer det originale fjernlyset ut i fra avstand til møtende trafikk. Dette blir løst med å hente Canbus signal som er det interne "dataspråket" i bilen og dette gjøres så om til et styrestrømsignal som igjen styrer et trasisjonelt lysrele. Her er det flere løsninger som kan brukes. Vi har samlet det tilbehøret som vi mener er det mest brukervennlige på markedet i dag her.